EXPO Dijk in Uitvoering geopend

4 oktober 2018

Wat komt er kijken bij een dijkversterking? Waarom is het nodig? Welke belangen spelen een rol? Hoe bouw je een dijk op slappe grond? Wat betekent het werk voor de natuur? En wie werken er aan de dijk? Op deze en nog veel meer vragen geeft de EXPO Dijk in Uitvoering antwoord.

Opening

Dinsdag 2 oktober openden hoogheemraad Kees Stam en burgemeester van Waterland Luzette Kroon het informatiecentrum van de Markermeerdijken in het projectkantoor van de Alliantie Markermeerdijken in Katwoude.

Beleefbaar

Kees Stam: “Met de EXPO maken we het werk aan de dijk inzichtelijk en beleefbaar. Nu vind je er alle informatie over de plannen en zie je hoe we de dijken versterken. Straks kun je de uitvoering buiten volgen met onder andere filmpjes en virtuele beelden. Iedereen is van harte welkom om een kijkje te komen nemen.”

Vanuit de lucht

De Expo biedt de mogelijkheid om met een Virtual Reality bril als het ware vanuit een luchtballon over de dijk te vliegen. Over het hele traject van 33 kilometer kan je de huidige dijk bekijken. Met een druk op de knop zie je de toekomstige dijk op dezelfde plek.

Vlucht over de dijken (foto: Marcel Rob)

Kom kijken

De EXPO over de dijkversterking is gehuisvest in het projectkantoor van de Alliantie aan de Hoogedijk 1d in Katwoude. Tot aan de start van uitvoering is de EXPO open voor bezoekers op woensdag en vrijdag tussen 09.00 en 17.00 uur. Groepen kunnen een afspraak maken door een e-mail te sturen naar [email protected]

Materiaal waarmee de dijk wordt gemaakt (foto: HHNK)