Jaarstukken 2019 akkoord

Door Fijko van der Laan op 12 juni 2020

Op 10 juni behandelde het algemeen bestuur van HHNK de jaarstukken 2019. Tijdens de digitaal verlopen vergadering wees de PvdA op enkele opvallende zaken. De meeste technische en bestuurlijke vragen waren al gesteld in de commissievergaderingen van 27 mei en afdoende beantwoord door het dagelijks bestuur. Het jaarverslag is een helder en goed leesbaar document. De medewerkers van HHNK en de accountant verdienen een compliment dat zij in deze coronatijden toch tijdig een rechtmatige jaarrekening hebben opgeleverd met een goedkeurende accountants verklaring, bravo dus!

Het jaar is afgesloten met een exploitatiesaldo van 0: geen tekort en geen overschot. De langlopende vaste schuld is afgenomen van 385 miljoen euro tot 352 miljoen euro. Van de voorgenomen 38 prestaties in de begroting 2019 zijn er 32 volgens planning uitgevoerd, 5 lopen achter op het tijdpad en één is er niet gehaald.

De PvdA heeft nog wel gevraagd om een nadere toelichting op het risico-gestuurde onderhoud, in het licht van een aantal incidenten zoals persleidingbreuken in het riool stelsel. Marjan Leijen, onze dagelijks bestuurder, kon op adequate wijze onze zorgen daarover wegnemen.

Meer duurzaam opgewekte energie nodig

zonnepaneel

Voorts vonden wij het teleurstellend dat het aandeel duurzaam opgewekte energie wat lager is in vergelijking met het jaar 2018, maar dat is verklaarbaar uit een grotere afname van elektra. Met de installatie van totaal bijna 100.000 zonnepanelen, met zo’n 32.000 kW aan vermogen, zal het aandeel duurzaam opgewekte elektriciteit in de toekomst verder groeien.

Werkdruk

In het jaarverslag en jaarrekening wordt op verschillende plekken verwezen naar de werkdruk onder de medewerkers. Uit het medewerkersonderzoek blijkt dat 28,5% daar hinder van ondervindt. Zo lazen we dat ‘de grenzen zijn bereikt, er moeten prioriteiten worden gesteld’. Wij hebben gevraagd naar meer informatie over de maatregelen en het strategisch personeelsplan om de werkdruk te verminderen. Een eventueel hoog ziekteverzuim is vaak een indicatie van te hoge werkdruk. Zo wil de PvdA fractie graag meedenken met het dagelijks bestuur om de prioriteiten te stellen: wat doen we nog wel en wat kan wel een tandje minder of later uitgevoerd worden. De portefeuillehouder was niet erg toeschietelijk op dit punt (het inrichten en aansturen van de organisatie is een bevoegdheid van de Secretaris-directeur).

Positief over participatiebanen

Er stond ook iets zeer positiefs in het jaarverslag. HHNK heeft in 2019 goed gevolg gegeven aan de Quotumwet en 24 participatiebanen gecreëerd voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt. Een aanzienlijk verbetering ten opzichte van 2018, toen het nog maar om ruim 8 banen ging. Voor de Partij van de Arbeid reden om een groot compliment te geven.

Geen pas op de plaats met investeringen

Sommige fracties pleitten ervoor om pas op de plaats te maken met investeringen en grotere projecten, aangezien ook HHNK last zou kunnen krijgen van de coronacrisis. Daar is volgens ons, op grond van het aangeleverde ‘position paper’ nog geen sprake van. Sterker nog, de PvdA vindt dat de overheid en dus ook HHNK juist meer zou moeten doen om de economie een positieve zwiep te geven. Dat kan ook, gezien onze schuldpositie: die volgens de eigen beleidsregels mag oplopen tot ongeveer 454 miljoen euro.

Wij hebben het dagelijks bestuur décharge verleend voor het gevoerde beleid in 2019 en ingestemd met de jaarstukken.

Fijko van der Laan

Ik ben geboren en getogen in Hilversum en opgegroeid in een sociaaldemocratisch nest. Na de middelbare school heb ik een loopbaan gevolgd bij de Koninklijke marine met afwisselend varende functies en functies in Den Helder en Den Haag. Na mijn leeftijdsontslag vervolgens 6 jaar wethouder in Anna Paulowna gevolgd door 5 jaar fractievoorzitter in de

Meer over Fijko van der Laan