Stappen op weg naar schoner water

Door Marjan Leijen op 22 september 2020

Het bestuur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) is zeer betrokken bij het onderwerp waterkwaliteit. Met name de aanpak van microverontreinigingen wordt belangrijk gevonden. Onlangs zijn op dit onderwerp een tweetal besluiten genomen.

Proefzuivering

Op de rioolwaterzuivering (rwzi) van Wervershoof wordt, in navolging van een succesvolle pilot, een proefzuivering gebouwd. Deze zuivering gaat ca 35 % van het gezuiverde afvalwater – het effluent – verder zuiveren door middel van oxidatie door ozon. Hierdoor worden microverontreinigingen afgebroken.

Het is een bewezen techniek die tegelijkertijd nog een aantal onzekerheden kent. Deze worden nader onderzocht op de proefzuivering. Dus enerzijds wordt een substantieel deel van het effluent schoner gemaakt en anderzijds wordt verder onderzoek gedaan naar de techniek.

Lees hier meer over deze zogenaamde vierde trap in een eerder bericht. Ook bereikte het voorstel de media.

Koersdocument aanpak microverontreinigingen

Ook heeft het bestuur ja gezegd tegen het koersdocument waarin beschreven staat hoe we stapsgewijs gaan onderzoeken of en bij welke van onze 15 zuiveringen we een extra zuiveringstrap gaan bouwen.

Daarvoor is het nodig dat we per zuivering een goed beeld krijgen van oa wat er speelt in de omgeving en wat het watersysteem vraagt. Deze zogenaamde omgevingsscan per rwzi gaat samen met de opgedane kennis, op de proefzuivering en elders in het land, maximaal inzicht geven of en waar het verstandig en doelmatig is om aanvullend te gaan zuiveren dmv een vierde trap.

Bronaanpak

Vanzelfsprekend blijven we inspanningen verrichten om – waar dat mogelijk is – ook aan de bron maatregelen te nemen. Wat er namelijk niet in komt, hoeven we er op de zuivering niet uit te halen.

Ambitie in collegeprogramma

Bovenstaande besluiten sluiten aan op de ambitie die het CHI heeft vastgesteld met het collegeprogramma 2019 – 2023Hierin staat over microverontreinigingen het volgende geschreven:

Schadelijke stoffen zoals medicijnresten, hormonen, resistente bacteriën en microplastics horen niet in het oppervlaktewater. Deze stoffen moeten dan ook, waar mogelijk, aan de bron aangepakt worden. Met een vierde zuiveringstrap kunnen deze schadelijke stoffen verwijderd worden. Daarbij past een praktische aanpak waarbij eerst de hotspots worden aangepakt.

Ambitie in verkiezingsprogramma

Ook ons eigen verkiezingsprogramma 2019 – 2023 is duidelijk over het onderwerp:

De PvdA wil de vervuiling zoveel mogelijk bij de bron aanpakken: handhaven op illegale lozingen, voorkomen van erfafspoeling, samenwerken met gemeenten om riooloverstorten aan te pakken, medicijnfilters op de riolering van verzorgingshuizen en ziekenhuizen, verbod van vislood, verwijderen van macroplastics. Ondertussen blijven de rioolwaterzuiveringen van het grootste belang om het huishoudelijk afvalwater te zuiveren. Wij stimuleren innovatieve oplossingen om extra zuivering van de microverontreinigingen mogelijk te maken.

Kortom

We hebben mooie besluiten genomen die een stap zetten op weg naar nog schoner water – waarmee invulling wordt gegeven aan onze ambities.

Marjan Leijen

Noord Holland is een prachtige provincie. Ik woon midden in dit mooie gebied, in Warmenhuizen. Overal is te zien hoe onze voorouders met het water hebben geleefd. Dijken, polders, gemalen en de vele waterlopen zijn daarvan de stoere getuigen. Sinds de verkiezingen in 2019 maak ik deel uit van het dagelijks bestuur van HHNK en

Meer over Marjan Leijen