William Moorlag op bezoek bij HHNK

21 september 2020

Op de dag van de storm Francis op 26 augustus, bezocht William Moorlag, PvdA tweedekamerlid uit Groningen, ons werkgebied. Kees Stam leidde hem rond:

Ik heb hem in Hoorn de parkeergarage in de dijk laten zien en de aanzet van het nieuwe strand en ecozone.  We hebben het nieuwe gemaal Cees Mantel in Schardam bezocht en zijn toen dwars door ons gebied naar de Hondsbossche Duinen gegaan.  Veel uitgewisseld hoe wij omgaan met multifunctioneel gebruik en het betrekken van andere overheden bij onze projecten. Onderwijl onze opgaven in de waterzuivering besproken om de waterkwaliteit in ons gebied te verbeteren.

Bij de Hondsbossche Duinen was wel wat zand weggeslagen en strandpaviljoen Luctor et Emergo stond hoog op zijn poten en was gesloten.

Op 17 september heb ik de Hondsbossche Duinen weer bezocht, het was prachtig weer en veel activiteiten. Het recreatieve gebruik is goed op gang gekomen. Veel fietsers en wandelaars. Op de oude dijk werden grote vliegers opgelaten en rond de lagune werd er gefietst, gevolleybald en gesurfd.

De zee was prachtig met hoge golven en even verderop werd zand gesuppleerd door een grote hopperzuiger. Vandaag werd er zand onderwater gelost en vorige week werd er gerainbowt door de Shoreway als onderhoud van de vooroever van de duinen.

Het water in de lagune stond hoog en er zaten ongelofelijk veel vissen in, ik denk spieringen. Hopelijk komt er volgende week weer hoog water zodat ze ook naar zee kunnen zwemmen. Het helmgras op de duinen stond in bloei en ontwikkelt zich prima. Geweldig om dit allemaal mee te maken. Ga dit door ons gemaakte gebied ook ontdekken!!

Kees Stam