Aanpak broeikasgassen uit rwzi

2 februari 2023

Een groot deel van de uitstoot van methaan en lachgas vindt plaats op de rioolwaterzuiveringen.

In verschillende delen van het zuiveringsproces, zoals bij de beluchting en de slibverwerking, komen deze sterke broeikasgassen vrij.

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft onlangs een besluit genomen om deze emissie aan te pakken.

CO2 is het bekendste broeikasgas, dat de temperatuur op aarde nadelig beïnvloedt. Methaan en lachgas zijn gassen die een nog veel sterker effect hebben dan CO2. Methaan is 28 keer sterker dan CO2, lachgas wel 265 keer sterker. Daarom is het belangrijk om die uitstoot aan te pakken.

HHNK gaat verschillende pilots opstarten waarmee nog beter in beeld wordt gebracht waar en hoe de uitstoot plaatsvindt. Er gaat volop gemeten worden. Op korte termijn kunnen er al maatregelen genomen, waarvoor budget is vrijgemaakt.

Voor de langere termijn wordt vooral gekeken naar kansen die zich voordoen als een rwzi gerenoveerd of vernieuwd moet worden. Dan kan in 1 keer – met alle kennis van dat moment – het juiste gedaan worden om bijvoorbeeld processen af te dekken of met andere zuiveringstechnieken te gaan werken die minder broeikasgassen uitstoten.

Marjan Leijen, verantwoordelijk portefeuillehouder duurzame waterketen zegt: “ We nemen onze verantwoordelijkheid voor een duurzamere leefomgeving door deze aanpak te starten. Ik beschouw het genomen besluit als een verplichting aan onszelf en aan ons klimaat.”