Akkoord voor jaarrekening 2020

Door Fijko van der Laan op 13 mei 2021

Met gepaste trots presenteerden dijkgraaf Luc Kohsiek en portefeuillehouder Saskia Borgers de jaarstukken 2020 aan de leden van het Algemeen Bestuur (CHI). De PvdA-fractie kon deze trots van harte onderschrijven.

Corona

Immers, in maart 2020 ging Nederland in lockdown bij de eerste coronagolf. We hielden toen ons hart vast: wat betekent dat voor de uitvoering van de taken van het waterschap? Alle kantoormedewerkers werkten vanaf dat moment thuis en de buitenmedewerkers stonden op een laag pitje. Razendsnel werd de digitale capaciteit en mogelijkheden van HHNK opgeschaald.

Digitaal

De ICT is gelukkig het gehele verdere jaar beschikbaar gebleven. Sindsdien vergaderen algemeen en dagelijks bestuur voornamelijk digitaal. Dankzij de tijdelijke wet konden we gelukkig wel beleid vaststellen (zoals de visie biodiversiteit, visie ruimtelijke adaptatie) en besluiten nemen.

Driepuntslanding

Bij einde van het jaar blijkt dat de begroting 2020 keurig is uitgevoerd, een soort driepuntslanding (luchtvaart, met alle wielen gelijktijdig op de grond landen). De meeste voornemens zijn uitgevoerd, 26 van de 29 prestaties zijn volgens planning voltooid. Sommige voornemens zijn zelfs meer dan uitgevoerd, zoals verbetering van boezemkades, werk dat vooral door het regionale bedrijfsleven wordt gedaan.

Saldo

De jaarrekening heeft een positief saldo, een overschot van 4,6 miljoen dat via de reserves tariefegalisatie uiteindelijk weer terugvloeit naar de belastingbetalers. Het overschot is vooral een gevolg van incidentele meevallers. De weerstandcapaciteit is voldoende om risico’s en tegenvallers te kunnen opvangen met een algemene reserve van 30 miljoen.

Risico’s

Overigens zijn de risico’s per effect goed in beeld, maar er is wel verbetering mogelijk (centrale vastlegging). De heffingen (belastingopbrengst) zijn ondanks corona op peil gebleven: er is 230 miljoen opgebracht, zelfs 1 miljoen meer dan begroot.

Kwijtschelding

Ook de kwijtschelding is ongeveer hetzelfde als in 2019 waar je zou verwachten dat er veel meer betalingsproblemen zouden optreden door de COVID-19 crisis.

Prestaties

De PvdA-fractie is bijzonder tevreden met de prestaties op gebied van sociaal ondernemen. Er zijn 27 participatiebanen ingesteld, de schoonmaak van kantoren wordt gedaan door een sociaal Werkbedrijf en er is een proef gedaan met groenonderhoud van onze dijken en terreinen ook door een sociaal werkbedrijf. Bij het aanbesteden van werk wordt steeds beter het principe van ‘social return on investment’ toegepast.

Tevreden

Kortom, wij zijn best tevreden met de resultaten van 2020 die ons waterschap HHNK heeft neergezet. Een groot compliment voor de medewerkers en de organisatie is hier wel op zijn plaats!

Fijko van der Laan

Ik ben geboren en getogen in Hilversum en opgegroeid in een sociaaldemocratisch nest. Na de middelbare school heb ik een loopbaan gevolgd bij de Koninklijke marine met afwisselend varende functies en functies in Den Helder en Den Haag. Na mijn leeftijdsontslag vervolgens 6 jaar wethouder in Anna Paulowna gevolgd door 5 jaar fractievoorzitter in de

Meer over Fijko van der Laan