Begroting 2021 goedgekeurd

Door Fijko van der Laan op 14 november 2020

Op woensdag 11 november heeft het algemeen bestuur de begroting 2021 behandeld en goedgekeurd. Ik heb daarbij enkele punten aangestipt die voor de PvdA-fractie belangrijk zijn.

Meerjarenperspectief

Allereerst het proces naar deze begroting. Gebruikelijk is dat in het voorjaar het Meerjaren Perspectief (MJP) wordt behandeld. Door de corona crisis was dat uitgesteld tot eind augustus. In het MJP staan de laatste ontwikkelingen die op het waterschap afkomen en die vaak een onontkoombaar karakter hebben. Zo zorgt corona ervoor dat de economie krimpt en de werkloosheid toeneemt. Voorts heeft HHNK te maken met stijgende energiekosten, salarisstijging voor het personeel, inflatie en noodzakelijke projecten zoals dijkversterkingen en zuiveren van microverontreinigingen. Uiteindelijk geven deze ontwikkelingen een basis budgetraming voor de komende jaren.

Keuzes

In het proces naar begroting zijn een aantal keuzes voorgelegd aan het algemeen bestuur: een besparingsvariant vanwege de corona onzekerheden, een basis begroting en een basis plus met aanvullende maatregelen om de economie te stimuleren. In grote meerderheid heeft het AB gekozen voor de basis plus, de concrete besparingen werden door geen enkele fractie overgenomen.

Economie

De PvdA fractie is sterk voor een stimulerende overheid als de economie tegen zit; daarmee levert HHNK als medeoverheid zijn aandeel om de crisis het hoofd te bieden en steunen we het (regionale) bedrijfsleven! Zo worden investeringen vervroegd, wordt binnen de exploitatie in de MJP-periode (tot en met 2024) geschoven en worden maatregelen genomen die leiden tot efficiënter werken of later tot kostenbesparingen. In dit proces is het algemeen bestuur uitgebreid meegenomen in de afwegingen en motivering van het dagelijks bestuur om tot deze keuzes te geraken. Dat verdient een compliment, evenals de medewerkers die in korte tijd van MJP tot een begroting zijn gekomen.

Personeel

Over personeel gesproken, het thuiswerken (kantoor Heerhugowaard is grotendeels leeg!) valt best zwaar vanwege het ontbreken van fysieke contacten. Minder inspiratie en motivatie en soms zelfs gezondheidsklachten zijn het gevolg. Hier wordt tot onze tevredenheid goed op geacteerd door dagelijks bestuur en directie.

Participatiebanen

De PvdA is verheugd over de gunning van de dagschoonmaak aan een sociaal werkbedrijf uit de regio; hierdoor wordt goed invulling gegeven aan de taakstelling voor participatiebanen. Mensen die het moeilijk hebben om een baan te vinden krijgen hierdoor een kans op werk en waardering. Ook het hoge aantal stages is een mooi resultaat, goede voorbeelden van een maatschappelijk verantwoorde overheid.

Klimaat en energie

De PvdA-fractie steunt volledig het voortvarend uitvoeren van het Klimaat- en Energieprogramma. Zo worden de laatste tranche zonnepanelen verworven en geplaatst en zal de oprichting van windturbines op eigen terrein onderzocht worden. Dat zorgt ervoor dat onze CO2 uitstoot verder wordt teruggebracht (de laatste 10%) en dat het waterschap klimaatneutraal opereert. Dit is trouwens in lijn met wat Deltacommissaris Peter Glas op 9 november in de Tweede Kamer betoogde: investeer vooral verder in klimaatmaatregelen.

Microverontreinigingen

Wij zijn tevreden met de onlangs vastgestelde Strategienota microverontreinigingen. Daardoor kunnen we stapsgewijs de zuivering van het afvalwater verbeteren. Jammer is het dat internationale samenwerkingsprojecten wat vertraging oplopen als gevolg van reisbeperkingen door corona. Veel kan digitaal maar lang niet alles.

Biodiversiteit

Voorts kijken we uit naar de visie op biodiversiteit. HHNK doet al veel op dat gebied maar er moet nog veel meer gebeuren. Zo is 80% van de eetbare gewassen afhankelijk van bestuiving door insecten, juist ja, die sinds ‘Silent Spring’ van Rachel Carson met zo’n 75% zijn afgenomen. Ook de hoeveelheid trekvissen is sinds 1970 in Europa met 93% verminderd, er zal dus nog veel geïnvesteerd moeten worden in vispasseerbare gemalen en sluizen. Het project Natte Infrastructuur Noordkop helpt daarbij.

Belastingen

Al het werk van HHNK kost natuurlijk geld en dat vertaalt zich in waterschapsbelastingen. Die gaan dus stijgen. De stijging wordt iets getemperd door het aanspreken van reserves. De totale belastingopbrengst gaat 2% omhoog in 2021. Op individueel niveau is dat lager vanwege wat wordt genoemd areaal uitbreiding. Een meerpersoonshuishouden met huurwoning gaat 0,7% meer betalen, eenzelfde huishouden met een dure eigen woning stijgt 1,9%. Kortom, zeer tot ons genoegen dragen sterke schouders meer bij dan de niet zo sterke schouders. Alleen een agrarisch bedrijf waar ook wegenheffing moet worden betaald stijgt het meest: 4,2%. Met de toekomstige herziening van het belastingstelsel wordt deze onevenwichtigheid hopelijk hersteld.

Reserves

Afnemende reserves betekent wel een wat hogere schuld. Sommige partijen in het algemeen bestuur vinden dat bezwaarlijk: zo zadelen we toekomstige generaties op met kosten die we nu maken. Maar aan de andere kant, ook die toekomstige generaties leven door de investeringen van vandaag straks in een veiligere en leefbaardere omgeving met schoner, gezonder en voldoende water. Ik vind het niet erg dat zij daar ook iets aan bijdragen (in de vorm van aflossingen en rente op schulden). Overigens blijft de schuld binnen de door het algemeen bestuur vastgestelde limiet van tweemaal de belastingopbrengst.

Afsluitend, een mooie begroting 2021 die in belangrijke mate beantwoord aan de verwachtingen van de PvdA-fractie. We zijn er zeer positief over en hebben volmondig ingestemd.

Fijko van der Laan,

Fijko van der Laan

Ik ben geboren en getogen in Hilversum en opgegroeid in een sociaaldemocratisch nest. Na de middelbare school heb ik een loopbaan gevolgd bij de Koninklijke marine met afwisselend varende functies en functies in Den Helder en Den Haag. Na mijn leeftijdsontslag vervolgens 6 jaar wethouder in Anna Paulowna gevolgd door 5 jaar fractievoorzitter in de

Meer over Fijko van der Laan