Billendoekjes en vet zijn groot probleem voor riool

Door Marjan Leijen op 18 oktober 2020

Jakkie! Dit is de oogst. Wat ik al wist, is helaas bevestigd in een leerzame ochtend met de buitendienst van het waterschap.

Ik mag een ochtend meelopen met Jacomo van de afdeling Waterketen van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK). Al snel wordt het beeld, dat vooral billendoekjes en vet de oorzaak zijn van storingen, bevestigd. In een ochtend worden 5 rioolpompen schoongespoten, uit elkaar gehaald en ontdaan van vooral veel billendoekjes en gehard vet.

Probleem

In de rioolgemalen van HHNK wordt het afvalwater doorgepompt via persleidingen naar een van de 15 rioolwaterzuiveringen. Daar wordt het afvalwater gezuiverd. De weg daarnaartoe is dus niet zonder hobbels. Pompen raken verstopt door billendoekjes (die zijn onafbreekbaar) en aangekoekt vet. Het kost veel tijd en geld om deze storingen op te lossen. Het zijn er bij HHNK zo’n 1000 per jaar.

Oplossing

De oplossing is helder: spoel geen doekjes en vet door de afvoer. Maar de praktijk laat zien dat er weinig verandering is. Fabrikanten maken nog steeds billendoekjes waarop staat dat ze afbreekbaar zijn (waarmee de suggestie wordt gewekt dat ze door het toilet kunnen worden gespoeld) en onze inwoners zijn niet goed op de hoogte of voelen weinig urgentie.

Lange adem

Een van mijn voorgangers, Lydia Snuif, maakte zich in 2008 al druk over dit probleem. Het maakt helaas duidelijk dat het een kwestie van de lange adem is. Hieronder de foto en het persbericht van destijds.

EDAM 2008- Vochtige toiletdoekjes horen niet in de wc. Deze niet-afbreekbare doekjes zorgen voor vastlopers, verstoppingen en andere problemen in het riool en de waterzuiveringen. Over het hele land bedraagt de schade jaarlijks 30 miljoen euro. De bestuurder van de Noordhollandse waterzuiveringen Lydia Snuif-Verwey vindt dat de industrie nu eindelijk afbreekbare toiletdoekjes moet gaan maken. En tot die tijd horen alle doekjes in de afvalbak.Nadat een supermarkt in zijn reclamefolder zegt dat de doekjes zo makkelijk in het toilet gegooid kunnen worden is portefeuillehouder Snuif-Vewey van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier vandaag begonnen verschillende verpakkingen te voorzien van waarschuwingsstickers.
PRESSLINK foto. Foto en bijschrift vallen buiten verantwoordelijkheid van de Algemene Nieuwsdienst van het ANP. Foto is vrij van rechten en mag alleen redactioneel gebruikt worden in de context van het bijschrift.

Marjan Leijen

Noord Holland is een prachtige provincie. Ik woon midden in dit mooie gebied, in Warmenhuizen. Overal is te zien hoe onze voorouders met het water hebben geleefd. Dijken, polders, gemalen en de vele waterlopen zijn daarvan de stoere getuigen. Sinds de verkiezingen in 2019 maak ik deel uit van het dagelijks bestuur van HHNK en

Meer over Marjan Leijen