Corona-HHNK update door Marjan

6 april 2020

Dagelijks bestuurder Marjan Leijen geeft een update van ontwikkelingen nav Corona bij HHNK.

Heel onwerkelijk allemaal zeg! Voorlopig geen bijeenkomsten betekent vooral digitaal overleg. Mijn eerste Skype D&H vergaderingen heb ik gehad. Hoofdzakelijk over corona en de stand van zaken van de crisisbeheersorganisatie.

Vooral binnen waterketen kan het gaan knijpen ivm beperkte toelevering van chemicaliën voor zuivering en de slibafzet. Wordt ook landelijk gekeken hoe eea opgevangen kan worden.
Hoogste prioriteit is vanzelfsprekend de veiligheid van de mensen. Vooralsnog geen bijzonderheden qua ziek en zeer maar we zijn wel kwetsbaar. Allerlei teams die elkaar kunnen vervangen zijn opgelijnd.

Bestuurlijke besluitvorming heeft stilgelegen. Gelukkig is namelijk de spoedwet digitale besluitvorming in de tweede en eerste kamer aangenomen. Er staat ons niets in de weg om besluiten te nemen.

In april is een digitale informatieve bijeenkomst georganiseerd voor alle (steun)fractieleden. De eerste algemene bestuursvergadering sinds de Corona maatregelen – op 6 mei – gaat door, digitaal.

Ik maak me er zorgen over dat – ondanks de mogelijkheid om digitale besluiten te nemen – er op de rem getrapt lijkt te worden. Door onzekerheden in de financiële gevolgen van corona is hele grote voorzichtigheid ontstaan om voorstellen te behandelen en door te laten gaan. Mij lijkt het goed om – uiteraard met een ‘Covid 19 disclaimer – wel normaal door te gaan en door het bestuur de integrale afweging bijvoorbeeld bij de begroting te laten maken. Afschalen is gemakkelijker dan opschalen of optuigen.

Wordt vervolgd.

Blijf vooral gezond!