De energie van het schap

Door Marjan Leijen op 3 december 2019

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier is – na Schiphol en Tata – één van de grootste energieverbruikers in Noord Holland.

Het gaat om meer dan 15 miljoen kuub aardgas en bijna 90 miljoen kWh jaarlijks. 98 % van het gas en 75 % van de elektriciteit wordt verbruikt in de afvalwaterketen. Dat gebeurt op 15 rioolwaterzuiveringen en 1 slibdroger.

HHNK wekt ook zelf energie op. Gedroogd slib wordt verbrand en levert daardoor elektriciteit. Op 5 zuiveringen wordt slib vergist tot biogas. Verder zijn zonnepanelen aangebracht op het dak van het kantoor. In totaal gaat het om 28 % van het totale energieverbruik. De rest wordt ingekocht met groencertificaten, al zijn de meningen verdeeld over de echtheid van de kleur groen.

In 2017 heeft HHNK een klimaat- en energieprogramma vastgesteld met een paar mooie ambities: we zijn in 2025 energieneutraal en in 2020 wekken we alvast 40 % duurzame energie op.

Het collegeprogramma 2019 – 2023 gaat verder op deze ingeslagen weg van de energietransitie. Dat betekent dat we vol inzetten op zonne-energie op eigen gronden en daken. Zo worden alle vrije vierkante meters van de rioolwaterzuiveringen volgelegd met zonnepanelen. Ook wordt de slibvergisting verder geoptimaliseerd. En de grote omslag wordt vooral gemaakt door geen aardgas meer te gebruiken in de slibdroger: onlangs is het besluit genomen om het slib met de restwarmte van HVC te gaan drogen. HHNK wil graag met windenergie aan de slag. Dat zou ook op de zuiveringen kunnen. We werken graag samen met gemeenten en woningcorporaties om aquathermie beschikbaar te maken in woonwijken.

Tot slot: we werken samen met innovatieve bedrijven om kansrijke ontwikkelingen in verduurzaming van energie te versnellen. Superkritische vergassing van slib waarbij groen gas wordt geproduceerd is zo’n voorbeeld.

Onze bijdrage aan de RES zal binnenkort met het algemeen bestuur worden besproken. We zullen dan bepalen onder welke voorwaarden we als grondbezitter en waterbeheerder op of in onze assets (zuiveringen, waterlopen, dijken, waterbergingen) ruimte kunnen bieden voor duurzame energie-opwekking. Dat is dus aanvullend op wat we al voor onze eigen doelstellingen van plan zijn.

Vooruitlopend op wat onze insteek zal zijn, vermoed ik dat HHNK geen zon en wind op dijken zal toestaan. Dat heeft met veiligheid te maken. De grondhouding zal wel positief zijn tav zon en wind op water. Ook zal het schap ruimte gaan bieden aan initiatieven van aquathermie en ook geothermie. Mits gelet wordt op de gevolgen van de bodemperforaties. Die zouden namelijk verzilting vanuit diepere zoute waterlagen kunnen veroorzaken.

Hoe dan ook: genoeg ambities en concrete plannen en mogelijkheden om ons energieverbruik te verduurzamen.

Marjan Leijen

Noord Holland is een prachtige provincie. Ik woon midden in dit mooie gebied, in Warmenhuizen. Overal is te zien hoe onze voorouders met het water hebben geleefd. Dijken, polders, gemalen en de vele waterlopen zijn daarvan de stoere getuigen. Sinds de verkiezingen in 2019 maak ik deel uit van het dagelijks bestuur van HHNK en

Meer over Marjan Leijen