De mening van Cornelis over geborgde zetels

27 maart 2020

Er is een adviescommissie Geborgde Zetels door de minister van I en W in het leven geroepen om te onderzoeken of geborgde zetels afgeschaft moeten worden. Cornelis schrijft hierover.

De oorsprong van de geborgde zetels moet gezocht worden in het verre verleden toen alleen boeren en buitenlui belanghebbenden waren om droge voeten te houden.

Het takenpakket van de waterschappen is inmiddels zodanig uitgebreid, dat men het waterschap niet uitsluitend als functioneel bestuur kan kenmerken, maar meer als een algemeen bestuur met specifieke taken de waterveiligheid betreffende.

Het oorspronkelijke waterschap bemoeide zich niet met de waterkwaliteit, aandacht voor natuurwaarden, klimaatwetgeving en de omgevingswet. Denk ook aan de vele samenwerkingsverbanden en vele overleggen met andere bestuurslagen. Vanwege het voorgaande dient het bestuur van het waterschap door democratische verkiezingen plaats te vinden. Dat betekent one-person, one-vote.

Het staat de organisaties, die thans de geborgde zetels bezetten, vrij met een kandidatenlijst aan deze verkiezingen deel te nemen.

Een andere mogelijkheid is voor de betreffende belangengroepen adviescommissies in te stellen, zodat zij op die manier toch een zekere inbreng kunnen leveren.

Cornelis Bellis

Lid steunfractie PvdA HHNK