Eindejaarswens

Door Fijko van der Laan op 18 december 2020

Het is een wel heel dynamisch en apart jaar geworden in ons waterschap HHNK en toch ook weer niet. In januari stonden er vele voornemens op de agenda toen de eerste berichten begonnen door te sijpelen dat er een vreemd virus was opgedoken in Wuhan. Nu, in december, weten we dat de al vele jaren voorspelde wereldwijde pandemie over ons heen is gerold.

Waterbeheer is essentieel

In maart leek alles tot stilstand te komen. Niet bij een essentiële functie als het waterbeheer in Nederland. Achteraf kunnen we vaststellen dat het werk van HHNK ‘gewoon’ is doorgegaan en dat is maar goed ook want ook 2020 kenmerkte zich door lange droogteperioden en ook weer flinke warmte en hevige stortbuien met wateroverlast zoals in Den Helder. Hulde daarom aan de medewerkers in het veld en de vele thuiswerkende bureautijgers! Sinds maart staat het kantoor in Heerhugowaard er stil en grotendeels verlaten bij.

Digitaal besluiten nemen

Vanaf maart vergadert het algemeen bestuur digitaal en konden toch de noodzakelijke besluiten worden genomen. Om een paar te noemen: sluiting slibdroger Beverwijk en toetreding tot de gemeenschappelijke slibregeling met andere waterschappen, strategie microverontreinigingen, wegenoverdracht aan onder meer Schagen, proefneming met Ge(O)zond water in Wervershoof, nieuwbouw Rioolwater Zuivering Wieringen met innovatieve Nereda technologie, peilbesluiten en niet te vergeten meerjaren perspectief en begroting met een zeer gematigde stijging van de heffingen. Met het oog op de corona crisis heeft ons waterschap ook zijn maatschappelijk verantwoorde rol gepakt door niet op de rem te trappen maar met enkele investeringen juist gas te geven. Hierdoor helpen we hopelijk ook het regionale bedrijfsleven door deze moeilijke periode heen.

Reces

Het algemeen bestuur en dus ook de PvdA-fractie heeft nu een reces, zodat we weer kunnen opladen voor het volgende jaar. In de huidige lock-down zal dat vooral in en om thuis moeten gebeuren. Net als velen mist ook de fractie de directe contacten vooraf, tijdens en na afloop van vergaderingen. Gelukkig is er nu zicht op licht aan het eind van de tunnel met goedgekeurde vaccins. Nog even volhouden, ook in deze kerstperiode.

Fijne feestdagen

Namens alle (steun)fractieleden wens ik iedereen fijne kerstdagen, al is het in minimale familie- of vriendenkring, en een goed en gezond 2021!

Fijko van der Laan

fractievoorzitter

Kerstboom bij de fractievoorzitter

Fijko van der Laan