Extra geld nodig voor proefzuivering

Door Marjan Leijen op 7 oktober 2022

In 2020 heeft het algemeen bestuur van HHNK het besluit genomen om een proefzuivering bij de rioolwaterzuivering van Wervershoof te bouwen.

Met de proefzuivering worden medicijnresten verwijderd uit het afvalwater op basis van ozonisatie. Tegelijkertijd wordt nader kennis en ervaring opgedaan met deze techniek.

Op 7 juli was de officiële opening, ook al moesten nog een aantal werkzaamheden worden afgerond.

In de periode na het besluit uit 2020 is vanuit het rijk een aangescherpte norm vastgelegd tav de hoeveelheid bromaat die mag worden geloosd. Bromide (een ongevaarlijke stof die in het rioolwater voorkomt) kan bij ozonisatie omgezet worden in het gevaarlijke bromaat. De aangescherpte normen hebben ertoe geleid dat aanvullende maatregelen moeten worden genomen om meer grip te krijgen op de bromaatvorming.

Daarnaast zijn de materiaalkosten substantieel gestegen en is het redelijk om de aannemer daarvoor te compenseren.

Bij elkaar vormen deze kosten een post van € 500.000, bovenop het beschikbaar gestelde krediet van € 7.200.000.

Het algemeen bestuur neemt hierover een besluit in oktober.

Marjan Leijen

Noord Holland is een prachtige provincie. Ik woon midden in dit mooie gebied, in Warmenhuizen. Overal is te zien hoe onze voorouders met het water hebben geleefd. Dijken, polders, gemalen en de vele waterlopen zijn daarvan de stoere getuigen. Sinds de verkiezingen in 2019 maak ik deel uit van het dagelijks bestuur van HHNK en

Meer over Marjan Leijen