PvdA: inzet voor meer biodiversiteit

Door Fijko van der Laan op 3 oktober 2020

Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) is bezig met het formuleren van een visie op biodiversiteit. Op basis van stellingen wordt in beeld gebracht hoe verschillende fracties denken over het thema. Hieronder onze inbreng:

1. We hebben een maatschappelijke verantwoordelijkheid voor biodiversiteit.

Eens. Waterkwantiteit (peilbeheer) en waterkwaliteit hebben grote invloed op (herstel van) biodiversiteit. Ook het beheer van grondareaal (waterkeringen, wegbermen, overige gronden) is van invloed op biodiversiteit. HHNK heeft vanuit de primaire taakstelling daarom mede een maatschappelijke verantwoordelijkheid voor biodiversiteit.

2. Zorg voor natuur en biodiversiteit zijn taken van de provincie en natuurbeheerders, HHNK is volgend.

Oneens. Provincie en natuurbeheerders zijn uiteraard zelf verantwoordelijk voor het op een goede wijze beheren van hun terreinen en bezittingen. De provincie heeft daarbovenop een rol in beleidsvorming en bepaling. HHNK volgt waar van toepassing dit beleid als minimum maar heeft ook een eigen verantwoordelijkheid zoals uitgelegd bij stelling 1.

3. We zijn deel van een netwerk, samenwerking is onmisbaar voor herstel van biodiversiteit.

Eens. Er kan veel biodiversiteitsherstel plaats vinden door andere grondeigenaren, zoals ook gebeurt door agrariërs. Naast de provincie hebben ook het rijk, gemeenten en beheerders van infrastructuur (gas, water licht, wegen) hierin een verantwoordelijkheid.  Door samenwerking en stimulering kan er meer tot stand gebracht worden.

4. Inzet op biodiversiteit is prima, zolang het geen extra tijd en geld kost.

Oneens. De versnelling in het verlies van soorten (zowel flora als fauna) vergt een intensivering van de inspanningen om te komen tot biodiversiteitsherstel. Zo is 80% van onze eetbare gewassen afhankelijk van bestuiving door bijen en andere insecten. De achteruitgang van insecten is dermate alarmerend dat extra tijd en geld noodzakelijk zijn.

5. We houden bij eigen onderhoud, inrichting en projecten maximaal rekening met  natuur en biodiversiteit.

Eens. De primaire taakuitvoering heeft vanzelfsprekend prioriteit. Waterveiligheid vergt nu eenmaal dijkversterkingen maar binnen die primaire taak is er ook de mogelijkheid om natuur (en dus biodiversiteit) een extra impuls te geven, zie bijvoorbeeld Honds Bossche Duinen en Prins Hendrik Zanddijk. Voor zover dat nog niet gebeurt, zie vorige stelling.Waterbergingen kunnen uitstekend gecombineerd worden met extra natuurontwikkeling zoals in het verleden ook is gerealiseerd.

6. HHNK doet al genoeg aan biodiversiteitsherstel met o.a. KRW en bloemrijke dijken.

Oneens. Zodra we vinden dat we genoeg doen ontbreekt de stimulans om te zoeken naar nog meer mogelijkheden. We doen eigenlijk per definitie altijd te weinig. Denk bijvoorbeeld ook aan het planten van bomen en struiken waar dat kan (bijvoorbeeld op de terreinen van de RWZI’s als ze maar niet de opwekking van zonenergie hinderen).

7. Dijken en watergangen van HHNK, die onderdeel zijn van het Natuur Netwerk Nederland (NNN), beheren we ecologisch.

Eens. Zeker in de onderdelen van NNN dient de onderlinge verbinding van natuurgebieden voorop te staan zodat plant- en diersoorten ongehinderd tussen die gebieden kunnen migreren. Ecologisch beheer die deze migratie bevordert is dan van groot belang.

8. We stimuleren derden om bij te dragen aan herstel van biodiversiteit.

Eens. Zie ook stelling 2. Agrarisch natuurbeheer ennatuurvriendelijke landbouw zijn prima voorbeelden die bovendien de landbouw een positiever image kunnen opleveren. Maar ook inwoners met hun tuinen en gemeenten met het stedelijke groen kunnen flink bijdragen aan herstel van biodiversiteit. Inwoners stimuleren we met de actie steenbreek (tegels eruit, groen erin) en met de gemeenten spreken we over stedelijk water maar kunnen we dat koppelen aan klimaatadaptatie en inrichting van de openbare ruimte.

9. We worden partner van het Landelijk Deltaplan Biodiversiteit om kennis en samenwerking te vergroten.

Eens. Eigenlijk hadden we al aangesloten moeten zijn zoals andere waterschappen ons zijn voorgegaan.

10. Wilt u nog (kort) iets anders meegeven?

Om Louise Vet te citeren: Biodiversiteit is ons natuurlijk kapitaal. Dat kapitaal zorgt ervoor dat onze samenleving kan functioneren door bodem, lucht en water te zuiveren, ons te beschermen tegen hoogwater, gewassen te bestuiven en CO2 op te slaan (basis). Dankzij dat kapitaal kunnen we eten en drinken, en hebben we een dak boven ons hoofd (productie). En dat kapitaal draagt ook bij aan onze gezondheid en geeft ons inspiratie (cultuur). Als we er zuinig mee omgaan, kunnen we tot in lengte van jaren de vruchten plukken van dit natuurlijke kapitaal. Maar daar gaat het mis. Vooral in de afgelopen vijftig jaar teren we flink in op ons natuurlijk kapitaal.

Fijko van der Laan

Ik ben geboren en getogen in Hilversum en opgegroeid in een sociaaldemocratisch nest. Na de middelbare school heb ik een loopbaan gevolgd bij de Koninklijke marine met afwisselend varende functies en functies in Den Helder en Den Haag. Na mijn leeftijdsontslag vervolgens 6 jaar wethouder in Anna Paulowna gevolgd door 5 jaar fractievoorzitter in de

Meer over Fijko van der Laan