Kennismaking met de fractie

Door Peter Otten op 21 december 2021

Peter Otten is sinds 2021 betrokken bij de PvdA fractie van HHNK. Hij vertelt over zijn eerste indrukken:

Voor de kennismaking heb ik mijzelf de volgende vragen gesteld:

Ga ik mij thuis voelen in deze fractie?

Heeft de PvdA fractie een sociaaldemocratische meerwaarde bij besluiten in het CHI?

Kan ik voor de fractie een meerwaarde zijn, daarbij te bedenken dat ik de gemiddelde leeftijd beslist niet zal verlagen?

100 dagen

Deze vragen kan ik, na 100 dagen, absoluut niet met een definitief ja of nee beantwoorden. In het nu volgende geef ik wel een richting aan.

De fractie bestaat uit leden met bovenal veel bestuurlijke en “water” kennis. Er is veel (werk)ervaring met de verschillende overheden en met het reilen en zeilen van de PvdA. Er is een grote betrokkenheid met N-Holland, HHNK en zijn bewoners. Vergader-technisch behoeft de leden niets bijgebracht te worden. In een dergelijk gezelschap met een gezonde kritische blik ga ik mij wel thuis voelen.

Regels en taken

Ik bemerk dat in de fractie en ook in het CHI over heel veel dingen allemaal hetzelfde wordt gedacht. Dat kan ook niet anders. Een waterschap en dus ook de fractie, kan zich immers uitsluitend schikken naar de regels die door Europa, het Rijk en voornamelijk de provincie zijn opgelegd. Dan zijn de politieke mogelijkheden ook minder groot.

HHNK kan zich dus ook alleen maar bezighouden met de specifieke wettelijke taken die haar zijn toebedeeld. En dat is te merken. Het levert een aanzienlijke beperking van de politisering op, het aantal (politieke)discussies zowel binnen de fractie als in het CHI zijn gering.

Verschillen?

De verschillen tussen de partijen zijn ook veel kleiner dan bij een gemeente. Hierdoor zijn er ook minder zaken waarover discussie is. Ik merk vooral dat het merendeel van de besluiten technisch van aard is en gegoten is in beleid en uitvoering. Aan deze besluiten is geen politieke kleur verbonden. De beleidsvrijheid zit dan in de uitvoering. Maar wel in de sfeer van recreatief medegebruik, ecologie, cultuurhistorie en landschap

Op dat punt kunnen keuzes worden gemaakt. Dit resulteert in een grote beperking van de mogelijkheden en dus van de hoeveelheid politieke keuzes die gemaakt kunnen worden.

Maatschappelijke belangen

Bij de besluiten in HHNK zijn echter wel grote maatschappelijke en financiële belangen gemoeid, in die zin heeft de politiek een belangrijke rol en de PvdA mag hier niet ontbreken. Ik bemerk ook gelet op bovenstaande dat de fractieleden hun rol van belang vinden, maar ze accepteren ook dat de politiseringsgraad laag is. Verschillende punten, zoals veiligheid en schoon water, staan immers ook in het partijprogramma van andere partijen. Men is dus, zoals het op mij overkomt, weinig met “sociaaldemocratische” speerpunten bezig.

Agrarische belangen

Opvallend in het CHI is dat hier veel agrarische belangen worden vertegenwoordigd zijn, er is een omvangrijke samenwerking.

De meeste inkomsten van HHNK komt echter uit de dorpen en steden,. De zeggenschap over de besteding van die gelden is nu scheef verdeeld. Ik neem aan dat de fractie zo mogelijk voor de belangen van steden en dorpen opkomt.

Sterkste schouders

Daarnaast zijn naar mijn mening o.a. de kwijtscheldingsregeling, de basisbescherming voor elk individu en de sterkste schouders moeten de zwaarste lasten dragen, onderwerpen waar een sociaal democratische toets waarschijnlijk op zijn plaats kan zijn.

Toekomst

Voor een duurzame en hoogwaardige toekomst van de fysieke leefomgeving kunnen ruimte en water niet zonder elkaar. Water vraagt ruimte, en ruimtelijke kwaliteit kan niet zonder water. Deze koppeling en een klimaatadaptieve inrichting vraagt een integrale samenwerking van met name provincie Noord-Holland, HHNK en gemeenten maar ook het Rijk.

Integraal denken over water raakt immers aan nagenoeg alle grote opgaven waar Noord -Holland (Nederland)voor staat: energietransitie, klimaatverandering, natuurbeheer, de circulaire economie en de hervorming van de landbouw.

Water sturend

In het coalitie akkoord 2021-2025 wordt aangegeven dat water een sturende rol heeft in het proces van ruimtelijke ordening. En de watertoets krijgt een dwingender karakter.

Het is daarom  de tijd voor HHNK om naast een rol als kennisleverancier en samenwerkingspartner zich voor te bereiden op een sturende rol, als initiatiefnemer en verantwoordelijke partij. HHNK is met betrekking tot planvorming en uitvoering een sterke netwerkorganisatie, die in nauwe samenwerking met andere overheden  tot doelmatige oplossingen komt en kan een proactieve rol spelen.

HHNK van de toekomst speelt dan een actieve rol als ‘watergeweten’ voor de algemene democratie wat betreft de inrichting van de ruimte. In een dergelijk vaarwater kan ik zeker van meerwaarde zijn voor de fractie

Peter Otten

Peter Otten

Ik ben niet lang geleden komen wonen in een voor mij nieuwe omgeving van West West Friesland (het oostelijk deel, het echte West Friesland, kent volgens mijn vrouw een ander type mens). Dit landschap is vooral door wind, water en mensen gevormd. Een prachtig landschap zeker voor een hydroloog met een fysisch geografische achtergrond. Bij

Meer over Peter Otten