Besluit voor nieuwe zuivering op Wieringen

Door Marjan Leijen op 13 november 2020

Het algemeen bestuur van Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier heeft het besluit genomen om de rioolwaterzuivering (rwzi) op Wieringen geheel te vernieuwen.

Beluchtingscircuit

De rwzi Wieringen, gelegen bij Den Oever, is in 1965 gebouwd en in 1978 uitgebreid en gerenoveerd. De rwzi zuivert het afvalwater van alle huishoudens en bedrijven van het voormalige eiland Wieringen.

Het beluchtingscircuit van de rwzi is lek. Onderzoek heeft uitgewezen dat het doelmatig is om de gehele rwzi te vervangen.

Opname van de lekke voegen in het beluchtingscircuit.

In een afwegingskader zijn verschillende aspecten gewogen. Dit heeft geleid tot de keuze voor nieuwbouw met de Nereda® zuiveringstechnologie.

Deze technologie heeft aanzienlijk minder ruimte nodig dan de conventionele zuivering die er nu is. Ook gebruikt de Nereda® minder energie en chemicaliën. Tenslotte is het een modulair systeem waardoor het eenvoudig is om de zuivering uit te breiden of aan te vullen met een extra zuiveringsstap voor nog schoner water.

Ter voorbereiding van de bespreking van het bestuursvoorstel is een virtuele rondleiding over de huidige rwzi Wieringen gegeven. Door Corona was het namelijk niet mogelijk om in het echt rond te kijken.

De bouw van de nieuwe rwzi zal in 2021 starten, nadat het uitvoeringskrediet beschikbaar is gesteld.

Marjan Leijen

Noord Holland is een prachtige provincie. Ik woon midden in dit mooie gebied, in Warmenhuizen. Overal is te zien hoe onze voorouders met het water hebben geleefd. Dijken, polders, gemalen en de vele waterlopen zijn daarvan de stoere getuigen. Sinds de verkiezingen in 2019 maak ik deel uit van het dagelijks bestuur van HHNK en

Meer over Marjan Leijen