Proactieve inzet op aquathermie

3 november 2023

In de vergadering van het algemeen bestuur van HHNK is op 18 oktober besloten om met de proactieve inzet op aquathermie door te gaan.

Sinds 2021 heeft HHNK beleid om aquathermie als duurzame bron van energie te faciliteren.

Als bronhouder van oppervlakte- en afvalwater heeft HHNK de sleutel in handen om thermische energie uit water mogelijk te maken.

Resultaten van de afgelopen jaren zijn als volgt:
1. De potentie van aquathermie is bekend en toegankelijk gemaakt:
Hiertoe is een viewer ontwikkeld in samenwerking met Waterschap Amstel, Gooi en Vecht (AGV), provincie Noord-Holland en Hoogheemraadschap van Rijnland. De viewer is breed
toegankelijk via: omgevingswarmte.nl/hhnk. De viewer wordt regelmatig geraadpleegd. Bovendien heeft de viewer een belangrijke functie bij het bespreken van mogelijkheden voor aquathermie.
2. Kansen voor aquathermie vinden en initiatieven aanjagen:
Hiervoor hebben we actief gewerkt aan netwerkopbouw, middels ‘warmtetafels’ en het persoonlijk benaderen van de belangrijkste belanghebbenden, zoals gemeenten. Wij leveren quickscans waarmee de kansen voor aquathermie op maat zichtbaar worden en hebben
gesprekken over vervolgstappen. Deze aanpak blijkt te werken, want inmiddels weten steeds meer partijen ons te vinden. Ook nieuwbouwkansen worden aangedragen, vaak via de regioadviseurs die bij nieuwbouwplannen zijn betrokken.
3. Kennisontwikkeling:
Het kernteam aquathermie van HHNK participeert in de landelijke netwerken en deelt kennis met collega-waterschappen en andere overheden. Dit om op de hoogte te blijven van de laatste inzichten rond aquathermie. Met name de samenwerking met AGV en Rijnland en de provincie Noord-Holland is intensief. Ook leren we van de samenwerking met gemeenten en andere belanghebbenden die voorop lopen.
4. Interne doorwerking binnen HHNK:
Er is gewerkt aan bekendheid over het onderwerp binnen HHNK, middels intranetberichten, Waterwerkers en dergelijke. Bovendien is gewerkt aan een bredere kennisborging in de organisatie. Met name regioadviseurs en rioleurs hebben workshops gevolgd waardoor zij
basiskennis over aquathermie kunnen meenemen in hun reguliere werkzaamheden.
5. Onderzoek
Vanuit HHNK doen we twee onderzoeken naar aquathermie. Voor thermische energie uit afvalwater (TEA) doen we onderzoek naar het temperatuurverloop van rioolwater vanaf de huishoudens tot de rioolwaterzuiveringsinstallatie (rwzi). Dit om betrouwbare berekeningen te kunnen doen naar de hoeveelheid warmte die we vanuit de riolering kunnen afstaan zonder dat de werking van de rwzi’s wordt belemmerd. Het andere onderzoek betreft de ecologische
effecten van filtering in de installaties voor thermische energie uit oppervlaktewater (TEO). Dit is een groot onderzoek met AGV, Rijnland en exploitant Eteck. Het wordt financieel en ambtelijk
ondersteund door STOWA, provincie Noord-Holland en Rijkswaterstaat. Naar verwachting kunnen halverwege 2026 eindconclusies worden getrokken.

Het bestuur heeft geconcludeerd dat we op de goede weg zijn en wil hiermee doorgaan. We blijven de benodigde inzet plegen.

Dit is goed nieuws voor het brede maatschappelijke belang van de energietransitie die nodig is om klimaatverandering te kunnen tegengaan/dempen.