Social return en duurzaamheid bij aanbesteding

5 februari 2023

De fractie van de PvdA HHNK heeft vragen gesteld over social return en duurzaamheid bij inkoop en aanbesteding.

Social return

Eerder heeft de fractie – met resultaat – in 2017 aangedrongen op een heldere lijn voor social return: werkgelegenheid voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt als gunningscriterium. Dat vindt de fractie belangrijk.

HHNK neemt social return als voorwaarde op bij inkopen, tenzij gemotiveerd wordt aangegeven waarom dit niet mogelijk of gewenst is (memo 29 november 2017, in wekelijkse post d.d.30 november 2017).

Dat leidt ons tot de volgende vragen:

• Bij hoeveel aanbestedingen heeft u in 2022 het criterium van social return toegepast?
  • Kunt u aangeven hoeveel banen dat heeft opgeleverd?
  • Hoe weegt u af bij welke aanbestedingen u wel of niet social return als gunningscriterium toepast?
  • Soms kunnen bij een aanbesteding zowel social return als interne CO2-beprijzing als gunningscriterium worden opgenomen. Hoe verhouden deze twee voorwaarden zich onderling bij de gunning?

Duurzaamheid

Ook zijn we onlangs geïnformeerd over een notitie van de Unie van Waterschappen over het toepassen van interne CO2-beprijzing bij beleids- en investeringsbeslissingen en bij inkoop en aanbesteding. De notitie ging vergezeld van een memo en een handreiking voor de waterschappen. Het Unie-voorstel is dat de waterschappen twee jaar lang interne CO2-beprijzing toepassen. De resultaten daarvan worden uitgewisseld en gemonitord. Op 1 april 2022 heeft de ledenvergadering van de Unie hiermee ingestemd.

De Fractie van de PvdA vindt dit een belangrijke stap op weg naar duurzaamheid in het aanbestedingsbeleid. Naar aanleiding hiervan hebben wij de volgende vragen:

• In het aan ons meegezonden memo wordt gemeld dat HHNK in 2022 bij één aanbesteding CO2-beprijzing als gunningscriterium heeft opgenomen. Was dit een eenmalige toepassing of is D&H voornemens deze interne CO2-beprijzing gedurende twee jaar standaard toe te passen bij grotere aanbestedingen?
  • Indien het geen eenmalige toepassing betreft: in welke gevallen bent u van plan de interne CO2-beprijzing als gunningscriterium op te nemen?
  • Belangrijk is ook welke prijs u voor CO2 hanteert. De Unie geeft in de handreiking een range aan van € 100-140 per ton CO2, waarbij de bovengrens wordt aanbevolen voor “waterschappen met relatief meer ambitie”. Kunt u ons mededelen welke keuze u heeft gemaakt en waarom?
  • Wilt u toezeggen het CHI via de triaal-rapportages op de hoogte te houden van de toepassing van interne CO2beprijzing in deze twee jaar?