Waterschappen (on)nodig?

15 juli 2022

Aukelien Jellema (Den Helder) is statenlid voor de PvdA Noord Holland en heeft water in haar portefeuille. Ze sluit regelmatig aan bij de fractie van PvdA HHNK. Lees haar reflectie op het belang van waterschappen:

Waterschappen (on)nodig?

Op de radio hoorde ik een interview met de voorzitter van de Eerste Kamer. Het ging over de bestuurslagen die we in Nederland kennen en hij zei: “ Je hebt gemeentes, de provincies en dan het Rijk”.

…..

“Oh ja, en de Waterschappen natuurlijk, laten we die niet vergeten, zijn ook belangrijk…”

Op sommige momenten ga ik, vooral als ik me ergens over opwind, dan tegen de radio praten. Dit was zo’n moment. Hoe bedoelt u meneer… ‘zijn ook belangrijk’?

Nog zoiets, ditmaal in een Staten-commissievergadering van een paar weken geleden. Eén van de partijen (ik zal geen namen noemen) verklaarde dat zij uitkeken naar het moment dat de waterschappen bij de provincie gevoegd zullen gaan worden.

Gáán we weer… dacht ik.

Maar misschien moeten we het er in dit stukkie dan toch maar even over hebben.

Kan Nederland buiten Waterschappen? Kunnen ze ondergebracht worden bij de provincies? Zijn ze verschrikkelijk nodig of misschien toch een beetje overbodig geworden?

Het is de spreekwoordelijke knuppel in het hoenderhok en een vraagstuk dat ik de laatste decennia meermaals heb zien terug komen. Hoe komt dat toch, dat die discussie steeds maar weer op-popt?

Doorgaans kun je dan wijzen op de onbekendheid van een organisatie. Dat je de eerste de beste mevrouw bij de Hema staande houdt en vraagt: weet u waar een waterschap voor dient?

Zou zij het weten? En if not… kun je het zelf dan goed uitleggen? De onbekendheid gaat dus wellicht twee kanten op.

Verder is alles wat met water te maken heeft misschien ook wel té vanzelfsprekend geworden, in ons land en in onze provincie (die praktisch geheel onder de zeespiegel ligt). We lijken ons weinig zorgen te hoeven maken over sluizen en gemalen, over een waterpeil zus of zo, of over het doortrekken van onze wc’s. Maar daar komt verandering in. Denk maar aan periodes van grote droogte die zo funest zijn voor de landbouw en schaarste in drinkwater kunnen veroorzaken. Of aan de clusterbuien en (mede daardoor) wateroverlast. Hoe meer ons land (en onze provincie) zich in klimatologische “dire straits” bevinden, des te helderder wordt de relevantie van de Waterschappen.

Aan die grote klimatologische en ecologische vraagstukken van onze tijd dienen Waterschappen mede het hoofd te bieden. Sámen met gemeentes en sámen met provincies. Het is daarom dat ik als provinciaal Statenlid van onze partij – met het onderwerp water in mijn portefeuille – regelmatig bij de vergaderingen van onze PvdA-HHNK-fractie aanwezig ben. Zo blijven we van elkaars werk op de hoogte en kunnen we elkaar goed aanvullen.

Dus: we hebben 4 bestuurslagen in Nederland: gemeentes, provincies, het Rijk én de waterschappen. Ze zijn allemaal in mindere of meerdere mate politiek en hebben hun eigen professionele deskundigheid.

Mijns inziens blijven de waterschappen daarom voorlopig nog wel nodig en moeten we nóg beter ons best doen om dat aan het (winkelend) publiek uit te leggen.

Aukelien Jellema, statenlid PvdA-NH

Foto Lange Jaap: NH Nieuws / Chantal Bos