CO2-neutraal is niet genoeg…

Door Piet Oudega op 24 mei 2022

Bij de HVC in Alkmaar wordt hard gewerkt aan de bouw van een slibdrooginstallatie, die de restwarmte gebruikt van de vuilverbranding. Als die klaar is kan het rioolwaterzuiveringsslib van HHNK – en nog een aantal andere waterschappen – daarmee gedroogd worden. De op gas werkende slibdrooginstallatie in Beverwijk kan dan gesloten worden en HHNK is niet meer de op een of twee na grootste gasverstoker van Noord-Holland. Maar daarmee is HHNK nog niet van het broeikasgas af! Hoe zit dat?

CO2-neutraal in 2025

Het waterschap HHNK wil in 2025 CO2 – neutraal zijn. Dat wordt breed gedragen binnen het bestuur. Tot nu toe ging het daarbij vooral over de inspanning om ‘van het gas af te gaan’. En dat gaat lukken. Ruim op tijd zal de slibdrooginstallatie (SDI) kunnen worden gesloten. Dat klinkt mooi! Zo zorgt HHNK er voor dat er minder CO2 (kooldioxide) in de lucht komt en dat de opwarming van de aarde niet nog groter wordt.

Meer broeikasgassen

Helaas is kooldioxide echter niet het enige broeikasgas: lachgas en methaan zijn zelfs nog veel sterkere broeikasgassen dan kooldioxide. Voor lachgas geldt dat het 265 keer zoveel bijdraagt aan het broeikaseffect als een zelfde hoeveelheid kooldioxide. En voor methaan ligt die factor altijd nog op 28 keer. Beide gassen ontstaan als HHNK afvalwater zuivert in de RWZI’s. Als je rekening houdt met de genoemde factoren draagt het zuiveringsproces zelfs evenveel bij aan het broeikaseffect als het totale energiegebruik van HHNK. Op zich leveren de zuiveringsinstallaties van de gezamenlijke waterschappen maar een bijdrage van ca. 1% aan de totale uitstoot van lachgas en methaan in Nederland, maar dat is geen reden om het te negeren. Elke inrichting of bedrijf staat aan de lat om het eigen proces zo duurzaam mogelijk te laten verlopen en dus zeker ook HHNK.

Onderzoek nodig

Sinds enige tijd wordt daarom onderzoek gedaan naar de mogelijkheden om de productie van lachgas en methaan in het zuiveringsproces terug te dringen of de gassen af te vangen. Dat gebeurt samen met andere waterschappen en instellingen in ons land, want er is nog veel te weinig bekend om nu al de juiste maatregelen te kunnen nemen.

Prioriteit voor lachgas

In een themabijeenkomst bij het waterschap op 18 mei heeft onze fractie benadrukt dat het tegengaan van de uitstoot van deze broeikasgassen belangrijk is. Het zal geld gaan kosten, maar dat moeten we er voor over hebben. Omdat vooral lachgas zo’n sterk broeikasgas is – en in de natuur ook nog veel trager wordt afgebroken dan methaan – zou daar de prioriteit moeten liggen.

Virtueel beprijzen

Er zullen vast verschillende manieren zijn om de uitstoot van lachgas en methaan te verminderen. En die zullen allemaal hun eigen kostenplaatje hebben. De Europese Unie heeft al voorgesteld om voor het uitstoten van CO2 te laten betalen. Zolang dat niet is ingevoerd kun je het ook ‘virtueel’ doen, zoals de Unie van Waterschappen heeft bepleit. Je kunt dan bij elke beslissing die je neemt rekening houden met de uitstoot van broeikasgas door daar een prijs voor te rekenen. Bijvoorbeeld 100 euro per ton CO2 of CO2-equivalent. Zo houd je bij al je beslissingen rekening met het klimaat.

Onze fractie steunt dat van harte!

Piet Oudega

Mijn liefde voor het waterschap is al oud: ik was twaalf jaar lang hoofdingeland (lid van het algemeen bestuur) bij het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, een van de voorgangers van HHNK. Via een indirecte verkiezing vormde ik daar met drie collega’s de fractie Algemeen belang, gekozen door Provinciale Staten van Noord-Holland. Toen ik in 1986 wethouder

Meer over Piet Oudega