De eerste keer…

Door Piet Oudega op 4 juni 2023

Gespannen, vol verwachting, grondig voorbereid, de belangrijke zinnen uitgeschreven en gerepeteerd. Na afloop hongerig, nog vol adrenaline, teleurgesteld of juist voldaan. Ach, wie herinnert zich niet de eerste keer?

Woensdag 31 mei 2023 was het zover: de commissies binnen het waterschap HHNK vergaderden na de verkiezingen voor het eerst in hun nieuwe samenstelling. De agenda’s waren nog bescheiden, maar gaven de nieuwe leden en de nieuwe dagelijks-bestuursleden toch de gelegenheid zich te laten horen.  En dat viel niet tegen. De commissievoorzitters waren als altijd streng doch rechtvaardig, en mild waar het nodig was. De DB-leden speelden hun rol met verve, beantwoordden wat ze konden en lieten zich in hun inwerkperiode niet verleiden tot krachtmetingen met AB-leden. De AB-leden op hun beurt, soms nog onwennig in hun microfoongebruik en daardoor niet altijd goed verstaanbaar, hadden zich goed voorbereid en enkelen wisten van een praktisch voorstel een principiële discussie te maken.

Politieker

De besprekingen maakten meteen al duidelijk dat er een nieuwe wind door het algemeen bestuur waait. De discussies worden politieker. Niet zozeer in de betekenis van partijpolitiek, maar meer gericht op het bereiken van de politieke doelen. Was in het verleden een goede beantwoording in één of twee termijnen in de commissie vaak voldoende om te besluiten dat een onderwerp een hamerstuk in het algemeen bestuur kon worden, nu werd zelfs die procedure onderwerp van onderhandeling. Vooral de nieuwe fractie Water en Natuur – uit Water Natuurlijk en geborgden Natuurterreinen samengesteld –lijkt zich te hebben voorgenomen om steeds het onderste uit de kan te halen. Alsof geen bij of bloemknop het leven zeker is bij dit dagelijks bestuur… Een heel verschil met de houding van de twee samenstellende delen in de vorige periode, waarin vooral Water Natuurlijk zich een loyale steunpilaar van het dagelijks bestuur toonde.

Vooruitgang

Er zullen vast ervaren bestuurders in het waterschap zijn die deze politisering als achteruitgang zien. Ik niet! Ik zie het als een uiting van modernisering van het waterschapsbestuur. De taken van het waterschap raken steeds meer en vaker maatschappelijke belangen. Dat is niet alleen een bewuste keuze van HHNK, het is ook onvermijdelijk. Schoon en gezond water, waterbeschikbaarheid en wateroverlast komen als gevolg van de klimaatverandering steeds meer centraal te staan. Het waterschapsbestuur wordt daarom in toenemende mate een plek waar belangen worden afgewogen, zoals in elk ander openbaar bestuur. Laat die afweging dan ook maar goed zichtbaar zijn.

Het overgrote deel van het bestuur heeft bovendien zijn plaats bevochten in de waterschapsverkiezingen. En dan wil je je achterban ook laten zien dat je voor hun belangen staat. In dat opzicht is het wel merkwaardig dat één van de geborgde fracties zich heeft verbonden aan een uitgesproken politiek opererende andere fractie. Dat mag natuurlijk, maar het bewijst dat de – halfgeslaagde – poging van de Tweede Kamerfracties van Groen Links en D’66 om de geborgde fracties af te schaffen, geheel terecht was….

Piet Oudega

Mijn liefde voor het waterschap is al oud: ik was twaalf jaar lang hoofdingeland (lid van het algemeen bestuur) bij het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, een van de voorgangers van HHNK. Via een indirecte verkiezing vormde ik daar met drie collega’s de fractie Algemeen belang, gekozen door Provinciale Staten van Noord-Holland. Toen ik in 1986 wethouder

Meer over Piet Oudega