Het ene profiel of het andere….

Door Piet Oudega op 8 november 2021

Het Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier zal binnenkort de begroting 2022 vaststellen. Daarin wordt bepaald wat het waterschap volgend jaar gaat doen en wie de kosten gaat betalen. De eerste besprekingen zijn al gehouden. Een deel van de discussie ging over ‘de profielen’. Wat zijn dat in dit geval?

Mijn HHNK

Vandaag de dag beschikt nagenoeg iedere internetgebruiker over een aantal profielen. Veel sites geven de mogelijkheid om je persoonsgegevens op te slaan, zodat je gemakkelijk je bestelling kunt doen of je rekening kunt inzien. Gas- of elektriciteitsbedrijf, het PWN, internetwinkels, maar ook ons eigen waterschap HHNK doet eraan: als je je gegevens opslaat onder Mijn HHNK heb je je profiel aangemaakt. En dat profiel geldt helemaal alleen voor jou.

In de begrotingsdiscussies van het waterschap gaat het ook vaak over profielen. Die discussies bepalen hoe hoog de waterschapsbelastingen worden en dan wil je weten wie wat gaat betalen. Daar worden door de ambtenaren keurige berekeningen voor gemaakt. Natuurlijk kan dat niet voor elk van de honderdduizenden belastingbetalers afzonderlijk gebeuren en daarom worden al die belastingbetalers in negen profielen ondergebracht. Bijvoorbeeld: eenpersoons gezinnen in een huurwoning, meerpersoonsgezinnen in een dure koopwoning of kleine bedrijven. Dat laat dan zien hoe het die groepen gemiddeld zal vergaan.

Oneerlijke verdeling

Het ingewikkelde belastingsysteem dat in de wet voor de waterschappen is voorgeschreven zorgt voor verschillende uitkomsten voor die profielen. Dat willen we eigenlijk niet. De kosten van ons waterschap nemen in 2022 met 3,6% toe. Het liefst zouden we die stijging eerlijk verdelen over alle belastingplichtige inwoners en bedrijven. Helaas kan dat op dit moment niet. Er ligt een unaniem verzoek van de gezamenlijke waterschappen bij de minister om de wet zo te veranderen dat dat wel mogelijk wordt, maar tot op heden heeft de minister dat nog laten liggen. De landelijke lobbyisten voor ondernemingen (VNO-NCW) zijn namelijk tegen. Zij hebben voordeel bij de huidige situatie en willen dat graag zo houden. Maar hun voordeel wordt door de inwoners betaald en dat voelt oneerlijk!

2022: Bedrijven gaan zelfs minder betalen

Hoe ziet dat er in 2022 bij Hollands Noorderkwartier dan uit?

In een grafiek zijn de verschillen goed zichtbaar. Voor de meeste inwoners van ons werkgebied gaat de waterschapsbelasting in 2022 zo’n 2,2 – 2,8% omhoog. Dat kan iets meer zijn dan de inflatie, hoewel we nu nog niet precies weten hoe groot die zal zijn. Ons waterschap werkt steeds verder aan schoner water en veilige dijken en dat kost nu eenmaal geld. Goed besteed geld, vindt de Partij van de Arbeid. En dat geldt ook voor investeringen in biodiversiteit en duurzame energie. Die zijn belangrijk voor de toekomst en daarom steunt de Partij van de Arbeid dat. Wat we dan wel heel vervelend vinden, is dat kleine bedrijven en groothandels als gevolg van de huidige wetgeving geen belastingverhoging, maar juist belastingverlaging krijgen: 1,6 – 1,9%. Dat is niet eerlijk. Het wordt hoog tijd dat de politiek in Den Haag de wet verandert, zodat dit niet meer gebeurt!

Piet Oudega

Mijn liefde voor het waterschap is al oud: ik was twaalf jaar lang hoofdingeland (lid van het algemeen bestuur) bij het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, een van de voorgangers van HHNK. Via een indirecte verkiezing vormde ik daar met drie collega’s de fractie Algemeen belang, gekozen door Provinciale Staten van Noord-Holland. Toen ik in 1986 wethouder

Meer over Piet Oudega