PvdA steunt visie op biodiversiteit

Door Piet Oudega op 15 december 2020

Om Louise Vet te citeren: Biodiversiteit is ons natuurlijk kapitaal. Dat kapitaal zorgt ervoor dat onze samenleving kan functioneren door bodem, lucht en water te zuiveren, ons te beschermen tegen hoogwater, gewassen te bestuiven en CO2 op te slaan (basis). Dankzij dat kapitaal kunnen we eten en drinken, en hebben we een dak boven ons hoofd (productie).

En dat kapitaal draagt ook bij aan onze gezondheid en geeft ons inspiratie (cultuur). Als we er zuinig mee omgaan, kunnen we tot in lengte van jaren de vruchten plukken van dit natuurlijke kapitaal. Maar daar gaat het mis. Vooral in de afgelopen vijftig jaar teren we flink in op ons natuurlijk kapitaal.

Biodiversiteit in de praktijk

Ons waterschap HHNK heeft nu ook zelf een visie op biodiversiteit opgesteld en die is in de decembervergadering met algemene stemmen vastgesteld. Niet dat HHNK er eerder niets aan deed! De Prins Hendrik zanddijk op Texel en de Hondsbossche Duinen laten zien dat er veilige waterkeringen bestaan die ruimte geven aan natuurontwikkeling en daarmee de diversiteit vergroten. En de eerdere besluiten over het maaibeleid en de bloemrijke dijken en akkerranden laten zien dat we dat niet beperken tot de grote investeringen, maar het ook in het dagelijks werk zichtbaar willen maken. Maar het stond nog niet als officieel doel op papier en dat is nu gebeurd.

Graag een tandje meer!

Onze fractie heeft er van harte mee ingestemd, al zien we in de komende jaren graag een verdere uitwerking. Het mag nog best een tandje meer! Dat is een mooie opdracht voor de nieuwe portefeuillehouder Saskia Borgers, die kan voortbouwen op het werk van haar voorganger Ruud Maarschall. Daarbij komen dan mogelijk wel de verschillen tussen de fracties naar voren, want er zijn er ook die vinden dat het niets mag kosten of dat anderen dat maar moeten betalen. Onze fractie denkt daar anders over. Wij zien versterking van de natuur en de biodiversiteit als een maatschappelijke opdracht voor iedereen. En ook als een bijdrage aan de kwaliteit van het eigen werk van het waterschap. Biodiversiteit in het water draagt bijvoorbeeld bij aan schoner water.

En dus vinden we het heel terecht dat het waterschap zich meteen heeft aangesloten bij het Nationale Deltaplan Biodiversiteit: Landelijkhttps://www.samenvoorbiodiversiteit.nl/partners/

Piet Oudega

Mijn liefde voor het waterschap is al oud: ik was twaalf jaar lang hoofdingeland (lid van het algemeen bestuur) bij het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, een van de voorgangers van HHNK. Via een indirecte verkiezing vormde ik daar met drie collega’s de fractie Algemeen belang, gekozen door Provinciale Staten van Noord-Holland. Toen ik in 1986 wethouder

Meer over Piet Oudega