Waterinnovatiefonds op stoom

Door Piet Oudega op 8 februari 2021

Het Waterinnovatiefonds van waterschap HHNK is goed op gang gekomen. Met een extra lening van ons waterschap werkt een aantal bedrijven aan innovaties waar waterbeheerders nut van kunnen hebben.

Lening voor innovatieve projecten

In 2016 heeft het algemeen bestuur van HHNK, op voorstel van de fractie Bedrijven, besloten een waterinnovatiefonds in te stellen. Het doel is om bedrijven die een innovatief idee hebben ontwikkeld te helpen om de stap naar de markt te maken. Daartoe kunnen zij een lening van maximaal € 200.000 met een lage rente krijgen. Het moet gaan om innovaties die nuttig zijn voor waterbeheerders zoals ons waterschap. En daarmee de kwaliteit van het werk verbeteren of kostenbesparend kunnen zijn. Er is twee miljoen euro voor uitgetrokken. Als het goed is, wordt daarvan een groot gedeelte weer terugbetaald.

Mooie plannen

Vanaf 2019 zijn er zo’n 27 aanvragen beoordeeld. Uiteindelijk zijn er veertien op inhoud positief beoordeeld, en zijn er tot op heden zes al gefinancierd. Een enkel project is al ver ontwikkeld en lijkt grote perspectieven te hebben voor de slibverwerking van de waterschappen.

Tevreden fracties

Bij de bespreking van de stand van zaken in de commissie  van HHNK bleken veel fracties tevreden over de voortgang. Wel willen zij goed op de hoogte worden gehouden van de voortgang en dat heeft de portefeuillehouder, Saskia Borgers, toegezegd.

Onze fractie toonde zich ook tevreden, maar heeft wel gevraagd om over twee jaar een goede evaluatie te houden. Dan moet ook de vraag worden beantwoord hoe belangrijk onze bijdrage aan de innovatie is. Zouden deze bedrijven zonder onze inzet ook resultaat hebben geboekt? En hebben we de goede keuzes gemaakt toen we de randvoorwaarden vaststelden? En gaat de kost hier echt voor de baat uit? Het is nu nog te vroeg om die vragen te beantwoorden.

Piet Oudega

Mijn liefde voor het waterschap is al oud: ik was twaalf jaar lang hoofdingeland (lid van het algemeen bestuur) bij het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, een van de voorgangers van HHNK. Via een indirecte verkiezing vormde ik daar met drie collega’s de fractie Algemeen belang, gekozen door Provinciale Staten van Noord-Holland. Toen ik in 1986 wethouder

Meer over Piet Oudega