Waterplan: beheersplan of toekomstplan?

Door Piet Oudega op 21 december 2021

Eens in de zes jaar stelt elk waterschap een beheerplan voor zijn watersystemen vast. De Waterwet eist dat. Ons waterschap HHNK deed dat medio december 2021, na een voorbereiding van een jaar. Het wordt het Waterplan 2022-2027 genoemd.

Het is een goed geformuleerd overzicht geworden van alles wat HHNK per heden van plan isen al heeft vastgelegd in diverse nota’s. Het resultaat is na te lezen op een keurige website, maar kan ook als pdf worden gedownload. De website zal in de komende jaren geactualiseerd worden, zodat er steeds een volledig overzicht beschikbaar is van de plannen van HHNK.

Goed overzicht

Onze fractie heeft ingestemd met het Waterplan. Het is immers een goed overzicht van het beleid zoals dat tot op heden is afgesproken. Gelukkig breder dan in de Waterwet is vereist.Daar gaat het alleen over het beheer van de watersystemen, waardoor het plan erg uitvoeringsgericht zou zijn geworden. HHNK heeft echter ook veel – en goede – voornemens die verder gaan dan het zuivere waterbeheer. Denk aan de plannen om in de komende jaren van het gas af te gaan en daarna energieneutraal te worden. Of het bevorderen van de biodiversiteit, bijvoorbeeld op de eigen dijken en terreinen. Die maken nu gelukkig wel deel uit van het Waterplan.

Liever een activerende agenda

Toch had de PvdA-fractie zelf een wat ander soort plan voor ogen. Meer een beleidsplan voor de toekomst, waarin op basis van de meest recente klimaatverwachtingen het beleid van HHNK in de volle breedte tegen het licht zou worden gehouden. Onze fractie is er namelijk stellig van overtuigd dat de huidige voornemens niet toereikend zullen zijn voor een duurzame, schone en veilige toekomst van de watersystemen in ons deel van de provincie. Onder druk van de klimaatverandering en zeker ook van de steeds hogere verwachtingen die de inwoners van de overheid – en dus ook van ons waterschap – hebben, is het werk van het waterschap al sterk veranderd. De hoofdtaken staan natuurlijk overeind: veiligheid, voldoende, schoon en gezond water. Maar de manier waarop de taken worden uitgevoerd, en de normen waar we aan willen of moeten voldoen, veranderen. Als overheid heeft het waterschap ook maatschappelijke verantwoordelijkheden en die vragen om aanpassing van het beleid. Wij hadden graag een plan gezien dat ver vooruit kijkt en als een activerende agenda werkt, in plaats van een keurige compilatie van al bestaand beleid.

Nieuwe ronde start nu

Gelukkig: over zes jaar is er weer een nieuw Waterplan nodig. Er is al afgesproken dat het waterschap komend jaar aandacht gaat besteden aan de meest recente inzichten in de klimaatontwikkelingen en de gevolgen voor ons werk. Dat ziet onze fractie als de eerste stap in de volgende ronde!

Piet Oudega

Mijn liefde voor het waterschap is al oud: ik was twaalf jaar lang hoofdingeland (lid van het algemeen bestuur) bij het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, een van de voorgangers van HHNK. Via een indirecte verkiezing vormde ik daar met drie collega’s de fractie Algemeen belang, gekozen door Provinciale Staten van Noord-Holland. Toen ik in 1986 wethouder

Meer over Piet Oudega