Waterschapsbelasting: de regering nu aan zet

Door Piet Oudega op 15 december 2020

Als inwoners van Noord-Holland betalen we belasting aan al onze overheden. Dat zijn nu eenmaal de belangrijkste inkomsten van overheden. Voor de waterschappen geldt dat al helemaal: er zijn naast incidentele subsidies geen andere inkomsten. Of dat nu ook de reden is dat ons belastingstelsel zo ingewikkeld is weet ik niet, maar gecompliceerd is het.

Dat geldt vooral voor de watersysteemheffing, daarmee betalen we de kosten van dijken en gemalen. Het uitgangspunt lijkt toch zo eenvoudig: we betalen als inwoners per huishouden een vast bedrag en daarnaast betalen we naar het belang dat we bij het werk van het waterschap hebben. Maar dat belang is niet simpel voor iedereen en elk bedrijf te berekenen. Daarom wordt daar de taxatiewaarde voor gebruikt die u kent van de OZB en, aanvullend, de oppervlakte van onbebouwd gebied.

Een eerlijker belastingstelsel

Dat is natuurlijk niet meer dan een benadering van het belang dat iedereen bij het werk van het waterschap heeft. En dus kan iedereen vervolgens goede redenen aanvoeren waarom het systeem niet klopt. Vaak met tegengestelde argumenten, afhankelijk van ieders belang. Dat maakt een aanpassing in het systeem niet eenvoudig. Zeker niet voor het waterschap zelf, waar al die belanghebbende groepen in het bestuur vertegenwoordigd zijn. Ook onze Partij van de Arbeid zou graag forse wijzigingen in het systeem doorvoeren om het eerlijker te maken, maar momenteel is dat politiek niet haalbaar.

Kleine stapjes

Toch moeten we wel iets doen en dat zien alle partijen binnen de waterschappen. In eerdere berichten hebben we al aangegeven dat het huidige systeem tegen de grenzen aanloopt die de wet heeft gesteld. En dat een gelijkmatige ontwikkeling van de belasting voor alle groeperingen soms niet meer uitvoerbaar is. Al is een rigoureuze aanpassing nu niet mogelijk, dat is nog geen reden om kleine verbeterstapjes tegen te houden. Daarom hebben we in de decembervergadering van ons waterschap HHNK van harte ingestemd met de voorgestelde bescheiden aanpassing. En gelukkig deden ook de meeste andere partijen dat. Alleen de fracties Bedrijven en Natuurlijk Boeren, Burgers, Waterbelang lieten hun eigen belang voorgaan en stemden tegen. Twee dagen later hebben de gezamenlijke waterschappen, verenigd in de Unie van Waterschappen, zich unaniem achter de aanpassing gesteld. Nu is het aan de minister om dat in wetgeving om te zetten en aan de Kamers om die goed te keuren.

Scheefgroei tegengaan

Voor ons als Partij van de Arbeid zit er een belangrijke nieuwe mogelijkheid in de aangenomen voorstellen.

In de afgelopen jaren groeide het aandeel in de belasting dat wordt opgebracht door de inwoners, en dan speciaal de woningeigenaren, terwijl dat van de bedrijven afnam. Die scheefgroei komt door de sterke toename in waarde van woningen. Het belastingstelsel bevat daar geen correctiemogelijkheid voor. In de nu vastgestelde aanpassing zit die wel.

Nu maar hopen dat de regering een beetje voortmaakt met de wetswijziging, zodat we niet lang hoeven te wachten voor we deze scheefgroei kunnen tegengaan!

Piet Oudega

Mijn liefde voor het waterschap is al oud: ik was twaalf jaar lang hoofdingeland (lid van het algemeen bestuur) bij het Hoogheemraadschap Uitwaterende Sluizen, een van de voorgangers van HHNK. Via een indirecte verkiezing vormde ik daar met drie collega’s de fractie Algemeen belang, gekozen door Provinciale Staten van Noord-Holland. Toen ik in 1986 wethouder

Meer over Piet Oudega